DE PLURIBUS

De pluribus - hmm, aş putea jura că în latineşte înseamnă "despre diverse chestii" ...

-----------------------------------------------

De pluribus - errr - I think this means " 'bout stuff " in Latin ...

duminică, 16 mai 2010

Răsplătirea non-valorii

În fine, cu-chiu-cu-vai am isprăvit The Yiddish Policemen's Union, şi ceea ce am citit nu mi-a plăcut. Cum spuneam, e un roman S.F. cu tenţă poliţistă plasat într-un univers alternativ în care evreii au fost trimişi să locuiască în Alaska.

Ei bine, dacă îl iau ca pe un roman poliţist, e prost scris: e foarte departe de ceea ce se cheamă roman noir (către care tinde în mod explicit) şi e foarte departe de ceea ce se cheamă roman cu detectivi, în sensul că m-a durut exact în pix cine e criminalul. Dacă îl iau ca pe un roman S.F., iarăşi e prost. Universul ăla alternativ n-are nici un haz, nici o chichiţă care să mă facă să mă gîndesc "cum ar fi fost dacă ...". În principiu, dacă ar fi fost portughezi, români sau ruşi în loc să fie evrei, efectul ar fi fost acelaşi. Mda, desigur, povestea e împănată cu destule cuvinte yiddish, parte din ele în jargon, parte din el inventate, şi se fac unele referiri la obiceirui iudaice, dar în rest ... rămîne cum am stabilit, puteau fi şi români acolo şi tot aia era (de fapt, ]n carte chiar se face referire la România, România culinară ... aţi ghicit, e vorba de varză umplută alias "sarmali" - sînt folosiţi ambii termeni).

În concluzie, nu pierdeţi timpul. Puteţi lejer citi rezumatul de pe wikipedia, şi aţi cîştigat nişte ore şi zile preţioase din viaţa voastră. Sau na, hai că vă zic eu despre ce e vorba: un posibil Mesia este ucis în Alaska pentru ca grupul de evrei habotnici care îl doreau în fruntea lor în noua încercare de re-creare a statului Israel să nu poată duce la bun sfîrşit planul lor. Aceştia încearcă totuşi să-i învrăjbească pe arabii palestinieni, sunniţi vs. şiiţi etx., dar fără cine ştie ce succes. End of story. Doamne-Dumnezeule!

Cum dracu o fi ajuns atît de lăudată această carte, eu nu pot pricepe. Ba, de fapt, pot pricepe: răspunsul se cheamă simplu, "snobism".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Your choice: