DE PLURIBUS

De pluribus - hmm, aş putea jura că în latineşte înseamnă "despre diverse chestii" ...

-----------------------------------------------

De pluribus - errr - I think this means " 'bout stuff " in Latin ...

sâmbătă, 17 aprilie 2010

Un S.F. poliţist

Degeaba, nu mă prinde deloc. E vorba de cartea lui Michael Chabon - The Yiddish Policemen's Union. Cartea a primit o serie întreagă de premii, între care şi Nebula Award, considerat maximum maximorum în domeniul S.F.

Şi totuşi, nu mă prinde deloc.

Povestea e plasată într-un univers alternativ în care evreii au emigrat după 1945 în Alaska, regiunea Sitka - m-am uitat pe hărţile online şi Sitka chiar există, şi, pentru cei care ţin minte că Alaska se "scurge" spre sud şi ocupă o bună parte din coasta canadiană, se află în regiunea insulară a respectivei coaste "canadiene". Doar că, în momentul cînd începe acţiunea, mai sînt doar cîteva luni pînă la Reversion (adică retrocedarea zonei către proprietarul de drept, statul american).

Eroii sînt doi detectivi în stilul romanului şi/sau filmului noir (think Raymond Chandler, Şoimul Maltez and so on) care au de investigat o crimă în comunitatea locală, victima fiind un pasionat şahist. De fapt, se pare că intriga se învîrte în jurul şahului tot atît de mult cît şi în jurul suspomenitei retrocedări.

De ce nu mă prinde oare? (Mie îmi plac roamnele "cu detectivi" şi, între anumite limite, şi S.F.-ul). Păi, pentru că e o carte lălăită pînă peste poate. Am citit vreo sută de pagini şi cred că le-aş putea rezuma în trei-patru propoziţii. Restul e umplutură, în stilul cu care deja m-am obişnuit la scriitorii americani contemporani, care, fiind plătiţi la cuvînt (tariful profesionist era parcă de 5 cenţi per cuvînt), lungesc pelteaua cît pot de mult. (No problem, s-au prins şi editorii, şi le cer scriitorilor texte de anumite dimensiuni, ca să ştie şi ei cîţi bani tre' să marce).

Descrierea vieţii şi obiceiurilor evreilor alaskani mă lasă rece, habar n-am cît de realistă este şi nici nu mă face să empatizez cu tipii respectivi. Ca distopie, iaraşi e neinteresantă. Puteau să emigreze şi-n Uganda, că tot aia era. (De fapt, înainte ca evreii să emigreze în masă în Palestina, creind statul Israel, mai fuseseră propuse ca destinaţii posibile pentru crearea unui stat evreu Prusia Orientală, Uganda şi Madagascar - aceasta din urmă e pomenit în treacăt ca posibilă destinaţie post-Alaska).

În sfîrşit, să vedem ce-o mai fi în continuare. Deşi mă-ndoiesc să fie de bine, vorbind din punct de vedere al entertainmentului ...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Your choice: